EL MODERNISME A ALCOI: EL SEU CONTEXT HISTÒRIC I ELS OFICIS ARTESANALS

Pàgines: 497

Il·lustracions: 560

Ressenya:

El modernisme, en l'última dècada del segle XIX i les dues primeres del XX, va deixar la seua petjada en nombroses ciutats. Va ser un moviment de renovació i rebel·lia artística sorgit enfront del maquinismo.

Alcoi no va ser alié al seu influx, en els seus edificis i des dels seus carrers es poden observar les seues característiques. Els arquitectes Timoteo Briet Montaud (1859-1925) i Vicente Pascual Pastor (1865-1941) van realitzar una part considerable dels seus projectes, en aqueixos anys d'influència del modernisme. Encara que a Europa a partir de la construcció, projectada per l'arquitecte belga Victor Horta, de la Casa Tassel a Brussel·les (1892-1893), s'havia difós l'Art Nouveau com a tendència arquitectònica, el modernis- mo a Alcoi és més tardà, doncs, Briet i Pascual fins a 1904 seguiran dissenyant edificis eclèctics i serà durant el període 1904-1914 quan adopten les tendències estètiques modernistes.

Aquest llibre recopila abundant documentació gràfica d'aquell període, estudiant 18 projectes compresos entre 1904-1914 en la ciutat d'Alcoi. Però, a més, ressalta i rescata de l'oblit l'important paper que van exercir nombrosos artistes i artesans durant el procés constructiu dels edificis modernistes: una actuació artesanal quasi sempre anònima i no obstant açò, absolutament imprescindible i enriquidora de les obres i del nostre patrimoni.

El llibre conclou amb una reflexió sobre qüestions sociològiques i històriques essencials, comparant el moviment modernista de fa un segle, aplicat a l'arquitectura i construcció amb la nostra època %u201Cdesarrollista%u201D i les conseqüències d'aquesta, que hem patit en les últimes dècades del segle XX i continuem patint en aquesta primera part del XXI.

La doble experiència i perspectiva de l'autor -la docent i la que es deriva d'haver estat trenta-tres anys %u201Ca peu d'obra%u201D dirigint l'execució material d'edificis- fan especialment valuoses les seues opinions, extretes del contacte directe amb la realitat.