DEL MODERNISME Al FUNCIONALISME

DEL MODERNISME Al FUNCIONALISME. Característiques i evolució del moviment modernista. El modernisme a Alcoi i Novelda (casos concrets)

Autor: DOMÉNECH ROMÁ, Jorge

Editorial: Universitat d'Alacant

Any de publicacion: 2013

ISBN: 978-84-9717-267-7

Pàgines: 222

Il·lustracions: 275

Dimensions: 170 x 224 mm

Ressenya:

La Universitat d'Alacant a través del seu Servei de Publicacions acaba de publicar el llibre: DEL MODERNISME Al FUNCIONALISME, CARACTERÍSTIQUES I EVOLUCIÓ DEL MOVIMENT MODERNISTA, EL MODERNISME A ALCOI I NOVELDA (CASOS CONCRETS) del professor Jorge Doménech Romá. Aquest llibre sistetiza el trànsit del modernisme cap al funcionalisme a Europa. El modernisme, desenvolupat entre l'última dècada del segle XIX i les dues primeres del XX, naix de l'entusiasme per l'estètic. El funcionalisme, per contra, es concep com un moviment que té com a la utilitat l'element des del qual es concep la forma. En el text es van citant diferents arquitectes i dissenyadors del període ressenyat i que es configuren com a referents de tots dos moviments, com John Ruskin, William Morris, Philip Webb, Antoni Gaudí, Victor Horta, Héctor Guimard, Charles Rennie Mackintosh, Otto Wagner, Joseph María Olbrich, Joseph Hoffman, August Endell o Adolf Loos.

L'autor també inclou en el text un estudi sobre dos casos locals en els quals es van reflectir els corrents artístics que imperaven en les albors del segle XX a Europa. Alcoi i Novelda no van ser alienes als nous moviments culturals europeus. Un dels edificis d'Alcoi estudiats és el Cercle Industrial.

Jorge Doménech Romá és professor titular de la Universitat d'Alacant. És autor d'altres títols com El modernisme a Alcoi, el seu context històric i els oficis artesanals, que suposa el punt de partida per a un estudi més ampli en referència a diferents aspectes sociològics i històrics de l'arquitectura, com el qual ací s'ofereix.